Publikováno 25. 2. 2014

Ve střední Evropě se pronajalo nejvíce průmyslových ploch za posledních dvacet let

Příležitost střední Evropy leží v propojování regionů

Více než 330 milionů euro nateklo v loňském roce do střední Evropy jako investice do nové průmyslové výstavby. Současně to znamená vznik přibližně 3,700 nových pracovních míst v regionu. Developeři postavili celkem 690 tisíc metrů čtverečních moderních výrobních, logistických a skladových areálů.
Tato zjištění vyplývají z průzkumu, který provedl průmyslový tým poradenské společnosti Cushman & Wakefield.

„Střední Evropa profituje ze sousedství s Německem, které je tahounem Evropy. Německé firmy - a to především z oblasti automobilismu – k nám výrobu přesouvají již řadu let a nemáme žádné indicie o tom, že by tento proces neměl pokračovat. Pozitivní je, že zde zřizují vysoce sofistikované provozy a střední Evropa už dávno není montovnou,“ říká Ferdinand Hlobil, vedoucí středoevropského průmyslového týmu Cushman & Wakefield.

Mezi jednotlivými středoevropskými zeměmi přitom existují značné rozdíly. V České republice firmy poptávaly hlavně výrobní prostory, zatímco v Polsku a na Slovensku je největší zájem o skladové a logistické plochy.

Výrobní plochy poptávají hlavně zahraniční investoři, zatímco sklady a logistika jsou taženy sílou domácí poptávky – zde je vidět velká slabina českého trhu, kde spotřebitelé neutrácejí kvůli atmosféře nedůvěry v ekonomiku. Naopak, Česká republika je v rámci regionu stále nejúspěšnější v lákání zahraničních investorů. Polsko se projevuje jako velmoc z hlediska růstu domácí poptávky.

Množství pronajatých ploch dosáhlo loni rekordní úrovně a dá se očekávat, že zájem firem o region bude pokračovat. Loni se v České republice, Polsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku pronajaly téměř 4 miliony metrů čtverečních moderních průmyslových ploch. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovala poradenská společnost Cushman & Wakefield.

„Investují zde také firmy z jiných částí světa, které těží z vysoce kvalifikované pracovní síly a umísťují k nám svůj výzkum a vývoj nových produktů. Opomenout samozřejmě nelze ani skladovací či logistické operace, především v souvislosti s rozvojem internetových obchodů. Pro ně jsou zásadní nízká cena za pronájem nemovitostí a levná pracovní síla, která se rekrutuje ze zemí ležících více na východ,“ dodává Hlobil.

V roce 2012 se ve střední Evropě pronajalo přes 2,8 milionu m2. Dosavadní rekord činí 3,2 milionu m2 pronajatých v roce 2011. Ještě před deseti lety se roční pronájmy pohybovaly okolo 500 tisíc m2.

NEJVĚTŠÍ NÁJEMCI V ZEMÍCH STŘEDNÍ EVROPY

ZEMĚ NÁJEMCE PLOCHA (m2)

Česká republika - DHL - 420 000 m2
Maďarsko - DHL - 103 000 m2
Polsko - Amazon - 325 000 m2
Rumunsko - Continental Tyres - 108 000 m2 *
Slovensko - DHL - 151 000 m2

Zdroj: Cushman & Wakefield
* 50 000 stávající plocha + 58 000 m2 ve výstavbě

Nová výstavba
Developeři reagují na měnící se požadavky nájemců v souvislosti s rozvojem internetových nákupů a také se zájmem o zelené prvky v budovách. Hlavním kritériem však při výběru nadále zůstávají kvalita lokality, pracovní síla, infrastruktura a náklady na pronájem. Nová výstavba dosáhla v loňském roce necelých 690 tisíc metrů čtverečních a drží se na průměru posledních čtyř let. Pro srovnání - v roce 2012 se postavilo asi 740 tisíc metrů.

„Trh se stabilizoval na zhruba 700 tisících metrů čtverečních nové výstavby ročně. Takovou plochu jsou nově příchozí firmy schopné absorbovat. Nečekáme, že by se roční výstavba vrátila na rekordní výstavbu z let 2007 a 2008, kdy dosahovala téměř 2,5 milionu m2. Trh je momentálně velmi vyvážený a transparentní, což je příznivé pro nájemce, developery i investory,“ říká Ferdinand Hlobil.

Pronajatost a nájemné
Podíl volných ploch se poslední tři roky drží na zdravých 10 procentech (průměr za celý region). Pokud nedojde k zásadním zvratům, můžeme očekávat, že pronajatost zůstane stabilní i v letošním roce. S tím souvisí také výše základního nájemného, která se v průměru pohybuje okolo 3,5-3,7 eura/m2. Závisí na atraktivitě jednotlivých lokalit a podílu nepronajatých ploch v daném místě.
Celkově dnes ve střední Evropě existuje 16,5 milionu m2 moderních průmyslových ploch.

Nové trendy
Střední Evropa disponuje velkou ekonomickou a kupní sílou, pro výrobce i logisty je region stále atraktivnější. Firmy se při vstupu do regionu stále méně zabývají hranicemi jednotlivých států. Mezi rozhodující kritéria v expanzních plánech patří spíše kvalita, dostupnost, cena a loajalita pracovní síly. U logistiky je pak hlavním kritériem spádová oblast a vzdálenost zákazníků. Budoucnost střední Evropy proto leží v úzké spolupráci.

„Společný marketing měst jako Wroclaw a Liberec nebo Katowice a Ostrava jim může přinést větší efekt, než vzájemná konkurence. Pro firmy je efektivnější dostat informace o lokalitě v jednom balíku, než je pracně shánět z různých zdrojů. Region, který je připravený a jde investorům vstříc, má mnohem větší šanci investici získat,“ říká Ferdinand Hlobil

GRAFY viz Průzkum trhu CE



Nová registrace Zapomenuté heslo


Přihlášení:

Stránka je přístupná pouze registrovaným a ověřeným uživatelům.

Stránka je přístupná pouze ověřeným uživatelům. Jakmile vaše data budou ověřena, budeme vás informovat na vámi uvedený e-mail. Děkujeme Cushman & Wakefield

X
Zapomněli jste heslo?

Registrace:

Pokud nejste registrováni musíte se zaregistrovat.

X

 

Opište nebo zkopírujte prosím následující znaky do formulářového pole i2Hx1Vow9Fs2